Hoe dans je een gedicht?

Hoe dans je een gedicht? is een initiatief van Granate waarbij dans en poëzie samenkomen in een verenigde voordracht. De danser vertaalt het gedicht van een dichter naar bewegingen, terwijl de dichter het gedicht voordraagt. Zo verandert poëzie van woorden naar bewegingen en beelden om vervolgens weer terug te keren naar taal.

Doel

Hoe dans je een Gedicht zorgt voor een vernieuwende samensmelting van twee disciplines; dans en poëzie. Met dit initiatief wil Granate laten zien hoe veelzeggend dans is en hoe beeldend poëzie. Door kunstdisciplines te combineren ontstaat inspiratie en dit zorgt voor een extra dimensie voor de kijker. Ook laat Hoe dans je een Gedicht zien dat poëzie geen eiland is, maar schitterend samensmelt met andere disciplines, in dit geval dans.

Uitvoering

Hoe dans je een gedicht is in 2012 geïnitieerd door Granate en aanvankelijk gebruikt als onderdeel van ons evenement Duizendenéén Film&Poëzie, maar ook bij de Danswedstrijd en Reading Gilgamesh. In 2020 heeft HDEG een zelfstandig onderdeel geworden Granate Festival, waarbij gekoppelde dichters en dansers elke dag in de Openbare Bibliotheek van Amsterdam samen een gedicht hebben voorgedragen met de stem van de dichter en lichaam van de danser.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze activiteiten.

Uw aanmelding voor onze nieuwsbrief is bevestigd!